Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban – A Star Wars rádiósorozat

Azzal nem mondok most senkinek sem újat, hogy decemberben a fél világ ismét Star Wars lázban égett – az, hogy némi hőemelkedés engem is utolért a témában, valahol ott tudatosult bennem, hogy az életemben amúgy is folyamatosan jelenlévő popkult vonatkozású mütyürök elleni leküzdhetetlen vágyat tetézte a Star Wars figurákat tartalmazó műanyagtojás – Darth Vader uzsonnásdoboz – Stormtrooper persely Bermuda-háromszögben való sanda arccal őgyelgés megnövekedése minden áldott reggel.

Úgyhogy, amikor ma elvágtam a kezem, a ragtapaszvásárlás (borítékolható) végeredménye ez lett:

fullsizerender_1.jpg

Szóval a láz észrevehetően tombol - az utóbbi pár hétben rengeteg Star Wars tematikájú cikk jelent meg a Zsivány Egyes kapcsán, amelyek nyilván elsősorban a filmekkel foglalkoztak - de azt tudtátok, hogy az eredeti trilógiából sikeres rádiósorozat is készült a nyolcvanas-kilencvenes években? Erről fogok ma beszélni, illetve a címekre kattintva meg is hallgathatjátok az epizódokat.

Az 1980-as évekre a rádiózás hanyatlóban volt az Egyesült Államokban, ám Richard Toscant ez egy cseppet sem zavarta – a USC School of Dramatic Arts munkatársaként a rádiódráma műfajának lelkes rajongója volt, akit többek között az a John Houseman támogatott, aki A világok harca producere is volt anno.

Toscan kezdetben csak rövidebb történeteket írt át rádiódrámává, mígnem egy tanítványa, Joel Rosenzweig javaslatára stábjával úgy döntöttek, hogy elkészítik a kultikus űropera rádiós változatát, amiről látatlanban borítékolható volt, hogy számtalan új, elsősorban fiatal hallgatót vonzana. A gondot természetesen a költségek jelentették, de az első akadály viszonylag gyorsan elhárult – George Lucas ugyanis a USC egykori tanulója volt, aki az alma materre való tekintettel jelképes egy dollárért „eladta” a jogokat az egyetemi rádiónak, beleértve az eredeti zenék és hangeffektek felhasználási jogát is. Good Guy George.

Noha a korábban egyetemi rádió beolvadt az NPR-be (National Public Radio) és a Lucasfilm is igen nagylelkű segítséget nyújtott, a további költségek előteremtése (az írók és színészek fizetése, valamint a stúdió bérlése) továbbra is fejtörést okoztak a stábnak, hiszen nem volt meg az alapjuk a 200.000 dollárra rúgó kiadások finanszírozására - így került a képbe a BBC, akiknek nagy múltja volt a rádiódrámák készítésében és csupán az Egyesült Királyságbeli sugárzási jogokért cserébe biztosították a felvételekhez szükséges teljes stábot.

Az alkotók számára a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy a műsor formátuma a régi nagy klasszikusokhoz hasonlóan folytatásos formában kerül majd a rádióba; az epizódokat az a Brian Daley írta, akinek többek közt a Han Solo kalandjai sorozat köteteit köszönhetjük – ráadásul Daley hozzáférést kapott George Lucas korai vázlataihoz is, így a sorozat több olyan elemet is tartalmaz, ami a filmekbe végül nem került bele, mintegy négy órát hozzáadva a teljes Star Wars élményhez.

A siker előszele érezhető volt; a népszerűsítő kampány olyan jól sikerült, hogy a Playboy, a The New York Times és a Time címlapján is szerepelt a Star Wars éterbe szánt verziója – utóbbi magazin egyenesen az amerikai rádiódráma nagysikerű feléledéseként aposztrofálta a műsort.

sw-radio.JPG

via

Egy új remény

1981. március 9-én mutatták be a széria első részét, ami azonnal hatalmas sikert hozott – az NPR-nek pillanatok alatt 750.000 új hallgatója lett, megnégyszerezve hallgatói bázisát a fiatalok körében.

Ahogy már korábban is említettem, Brian Daley hozzáfért Lucas korai vázlataihoz – ezeket, néhány, a filmekből újra felhasznált jelenetet és teljesen új elemeket vegyítve született meg a 13 részes, összesen 6 órás rádióanyag. Az első két epizód kivételével a történet nagyjából követi a film vonalát – a sorozat kezdete időben közvetlenül a korábban megismert nyitójelenet előtti történéseket dolgozza fel, ahol megismerjük Luke életét a Tatooine-on és megtudjuk, hogy Leia hogy jut hozzá a Halálcsillag terveihez.     

Az eredeti felállásból ugyan sajnos nem sokakat tudtak megszerezni a műsorhoz, de Mark Hamill és Anthony Daniels alakította Luke-ot és C-3PO-t.  

A Birodalom visszavág

Az első rész sikere után egyenes út vezetett A Birodalom visszavág rádiós feldolgozásához, melynek eredményeképpen megszületett a tíz részes, 4 óra 15 perc játékidejű második évad. A sorozatot 1983. február 14-én mutatták be, a koncepció pedig az első részhez hasonlóan követte a filmek cselekményét, olykor kiegészítve az addig megismert történetet; Mark Hamill és Anthony Daniels ebben az évadban is visszatértek a korábbi szerepeikhez.

A Jedi visszatér

Bár az NPR a korábbi két rész sikere után A Jedi visszatér-t is szerette volna feldolgozni, a korábban a rádiónak járó állami támogatás drasztikusan lecsökkent, ami így parkolópályára helyezte az elképzelést – arról nem is beszélve, hogy az NPR soha nem volt producere a műsornak és soha nem is voltak meg a jogaik a gyártáshoz; az ezen kiváltságokat birtokló cégek pedig képtelenek voltak megegyezni.

Végül 1996. február 11-én tért vissza a Star Wars a rádióba. A koncepció a korábbi két évadhoz hasonlóan működött, az író pedig ezúttal is Brian Daley volt, aki ekkor már rákkal küzdött; a felvétel rögzítése után a stáb egy meglepetés üzenetben mihamarabbi gyógyulást kívánt a beteg írónak, aki azt már sosem hallhatta – pár órával később ugyanis Daley szervezete feladta a betegséggel való küzdelmet, így végül A Jedi visszatér-t az ő emlékének szentelték.